Komoly büntetést kaphat a YouTube a hirdetései miatt

Autóbalesetek, orvosi sérülések és kifejezetten felnőtteknek szóló műsorokból származó klipek is vannak a kifogásolt tartalmak között a portál szerint. A probléma abból fakadhat, hogy a hirdetésekben hivatkozott weboldalak sütiket továbbítottak az eszközökre, amelyek célzott hirdetéseket is megjeleníthettek a gyerekeknek.

Mint az Adalytics rámutatott, a Google saját irányelvei szerint a gyerekeknek készült tartalmakra vonatkozó hirdetések nem használhatnak harmadik féltől származó nyomkövetőket, és nem gyűjthetnek személyes adatokat a szülő engedélye nélkül.

Az Adalytics kutatására már amerikai szenátorok és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) is felfigyelt. Két politikus pedig hatósági vizsgálatot sürget az ügyben.

A cikk arra is felhívja a figyelmet, hogy az Insider szerint néhány nagyvállalat, köztük az IPG Mediabrands azt tanácsolja ügyfeleinek, hogy szüneteltessék a YouTube-on megjelenő hirdetéseket. Hozzáteszik: a Google-t már korábban is vizsgálták a gyermekekkel kapcsolatos politikájáért, akkor a gyermekektől való adatgyűjtés miatt került komoly bajba a cég. 

A YouTube hivatalos állásfoglalása:

„Ez a második alkalom az elmúlt hetekben, hogy az Adalytics egy súlyosan hibás és félrevezető jelentést tett közzé. A YouTube Kids felületén soha nem volt megengedett a személyre szabott hirdetések használata, mely szabályozást 2020 januárjában a YouTube kiterjesztette mindazon felhasználókra, akik „gyermekeknek készült tartalmat” néznek a YouTube-on, életkortól függetlenül. A jelentés teljesen hamis állításokat tesz és megalapozatlan következtetéseket von le kizárólag a sütik jelenlétére hivatkozva, melyeket azonos kontextusban széles körben használnak csalásfelderítés és gyakoriságkorlátozás céljából – ezen eljárások mindegyike megengedett a COPPA szerint. A jelentés YouTube-bal megosztott részei egyetlen példát sem azonosítottak be arra vonatkozóan, hogy ezeket az irányelveket a vállalat megsértette volna.”