Így kamuznak a villanyautók hatótávjáról

Számos tényező befolyásolja a megtehető távolságot: a külső hőmérséklet, az akkumulátor hőmérséklete, az út minősége, a sebesség és a gázadagolás intenzitása, meg persze a klíma és a különböző egyéb fogyasztók is módosíthatják a hatótávolságot. Rengeteg a változó, így erre ígérni komoly felelősség. Hogy pontosan mennyi is a hazugság az elektromos autók fogyasztásában és hatótávolságában, annak az elemzés szerint csak alapos vizsgálatokkal lehet utánajárni.

Pontosan hogyan végzik a villanyautók fogyasztásmérését?

Tele akkumulátorról indulnak, a teszt után pedig újra 100 százalékra töltik. Ebből kiderül, mennyi a valós használható, nettó kapacitása az akkumulátornak, és persze az is, hogy a mérés alatt pontosan mennyi kilowattot fogyasztott el az autó – mutat rá az elemzés. A nettó kapacitásból és a fogyasztásból pedig kiszámolható a hatótávolság. Egy jó példa: a Škoda Enyaq szerint az autó akár 534 kilométert is megtesz teli töltéssel, a csúfos valóság szerint viszont csak 395-öt.

A gyári adatok és a valóság között minimum 15-20 százalékos különbséggel kell számolni, de a 30-40 kilométeres eltérés még talán nem is tűnik akkora lódításnak. A való életben azonban nem mindenki csak városban, csak országúton, vagy csak autópályán használja az autóját. És akkor még ott van az időjárás, a gumi, az aszfalt és még oly sok minden, amely befolyásolja a teljesítményt. Szóval csak óvatosan kezeljük a gyártó által megadott számokat.