Megkörnyékezik a csapatok a távozó Alpine-szakembert?

Megkörnyékezik a csapatok a távozó Alpine-szakembert?

A július végi nagy Alpine-tisztogatás során a csapatfőnök Otmar Szafnauer mellett két másik kulcsember is távozott az istállótól: a Williamsnél rögtön be is jelentett Pat Fry vezető technikai igazgató, valamint Alan Permane sportigazgató. Utóbbi személyében az Alpine (illetve a korábbi identitások alatt Renault, Lotus és Benetton) veteránja hagyta ott az enstone-i istállót hosszú évtizedek után – leírni is sok, 34 évet töltött a csapat kötelékében.

„Nem akarok belemenni abba, hogy más csapatokhoz fűzök kommentárt, biztosan megvannak az okok, amiért változtattak. Egy személyt azonban kiemelnék” – ezt már a Motorsportweeken idézett Christian Horner Red Bull-főnök mondta az Alpine-nál történt változásokról. „Aki együtt dolgozott Alan Permane-nel, akit Bat néven ismernek a bokszutcában, tudja, micsoda tisztelet övezi 34 éves tapasztalata, valamint a Michael Schumacher és Fernando Alonso világbajnoki címeiből kivett része miatt.”

„Biztos kéz volt akkor, amikor a csapat gyakorlatilag csődeljárás alá került, amikor különböző tulajdonosok adták egymásnak. Ő állandó tényező volt ebben az időszakban, megérdemli a tiszteletet és elismerést. Akárcsak Otmart, biztosan nem utoljára láttuk a bokszutcában, ezt garantálom” – jósolta meg, hogy valamelyik konkurens csapat ajánlatot tesz majd Permane-nek.

Kik javították a legtöbb pozíciót az F1-es futamok első köreiben?

Összegezte a Formula-1 Instagram-oldala azt, hogy melyik pilóta hány helyezést jött fel a rajtpozíciójához képest az első körökben a 2023-as F1-es szezon első tizenkét versenyén. A mutatót nyilván torzítja az, hogy minél hátrébbról indul egy versenyző, annál többet előzhet a start után, ennek fényében pedig nem meglepő, hogy a williamses Logan Sargeant vezeti a listát 16 javított helyezéssel. Őt Yuki Tsunoda követi 13-mal, viszont érdekesség, hogy George Russell a Mercedesszel szintén 11 helyezést lépett előre a versenyek első köreiben. A vonatkozó lista élmezőnye:

Dixon megforgott, majd nyert Indianapolisban – videó

Szombaton rendezték az idei második versenyt az indianapolisi épített pályán az IndyCarban. Az első kör rögtön komoly káoszt hozott, amelybe belekeveredett többek között Alex Palou, Josef Newgarden, Scott Dixon és Romain Grosjean is. Dixon azonban végül a megforgása ellenére is győzni tudott, néhány tizedmásodperccel megelőzve a pole-ból indult Graham Rahalt, míg a dobogóra Pato O’Ward fért még fel. Az említett bajba került két bajnokaspiráns közül Newgarden kört is veszített és csupán 25. lett, miután felugratott Marcus Armstrong autójára, az őt egy kontakt révén kiforgató Palou azonban hetedik helyet mentett, aminek köszönhetően ismét 100 pont fölé tornázta az előnyét a tabellán az újabb szerződéses botrányba keveredett spanyol: jelenleg 101 ponttal vezet a Newgardent beelőző Dixonnal szemben.

Videón a verseny bővebb összefoglalója:

„A politikusok mondatai, a klímaváltozás” – ezért csökkent az F1-es érdeklődés Németországban

Nico Hülkenberg szerint Németországban a klímaváltozás okai között tartják számon az autóipart, az autósportot, és így az F1-et is, emiatt pedig egyszerűen rossz a megítélése a sportágnak, ezért nincs igazi érdeklődés annak ellenére, hogy Michael Schumacher és Sebastian Vettel idejében megkerülhetetlen zászlóshajója volt az ország a száguldó cirkusznak.

„Németország mindig is el volt kényeztetve a versenyzésben Michaellel, aztán Sebastiannal és Rosberggel, plusz a Mercedes révén nagyon erős jelenlétünk volt az F1-ben az utóbbi nagyjából harminc évben. Szerintem egy sport néha népszerűbb, aztán természetes, hogy az érdeklődés csökken” – mondta Hülkenberg.

„Ugyanakkor azt gondolom, hogy Németországban egyszer csak arra eszméltek, hogy úgy alapvetően az autóipar felelős a klímaváltozásért, és ez így nem fenntartható. Ez pedig szerintem kivetül a motorsportra is. Ezért gondolom úgy, hogy ez a felismerés, és az, amit a politikusok mondanak az embereknek, hogy ez rossz, ennek negatív hatása volt az F1-re is” – tette hozzá a Haas pilótája.

Hülkenberg egyébként azt is mondta, hogy „nem látja megvalósulni” a Német Nagydíjat, szerinte mostanában nem fog visszatérni a naptárba az ország, és bár német pilóta, de a hazai nagydíj nem jelentene számára különösebb pluszt.

f1-germany

fotó: dppi

„A McLaren az áldozat szerepét játssza” – a Ganassi is reagált a Palou-ügyre

Ahogy arról beszámoltunk, újabb fordulatot vett Alexander Palou és a McLaren ügye, a tavalyi két 180 fokos kanyar után ezúttal a spanyol pilóta borított, hiszen arról tájékoztatta a wokingiakat, hogy az aláírt megállapodás ellenére nem fog náluk versenyezni 2024-ben.

A részletekről itt számoltunk be, Zak Brown természetesen csalódottan reagált a McLaren részéről, de közben megérkezett Chip Ganassi közleménye is, aki szerint a wokingiak az áldozat szerepét játsszák a történetben.

„Aki ismer, az tudja, hogy nem szokáson szerződéses ügyeket kommentálni, éppen emiatt ebben az ügyben is csendben voltam az első naptól kezdve, de most úgy érzem, hogy muszáj reagálnom. Úgy nőttem fel, hogy  tisztelem a McLaren Teamet és a sikereit, de a mostani vezetőségük  nem kapja meg tőlem ugyanezt a tiszteletet.”

„Alex Palou a csapatunk része és szerződéssel rendelkezik a 2021-es szezon óta. Ebbe a McLaren szerződése avatkozott bele, az indította el a folyamatos, és most ironikus módon ők játsszák az áldozat szerepét. Egyszerűen a McLaren IndyCar álláspontja a pilótánkkal kapcsolatban potnatlan és hibás; ő szerződésben marad a Chip Ganassi Racinggel” – írta a közlemény.

palou_3

„Rengeteg időt, pénzt és erőforrást öltünk Alexbe” – hihetetlenül csalódott a McLaren

Ahogy arról beszámoltunk, újabb fordulatot vett Alexander Palou és a McLaren ügye, a tavalyi két 180 fokos kanyar után ezúttal a spanyol pilóta borított, hiszen arról tájékoztatta a wokingiakat, hogy az aláírt megállapodás ellenére nem fog náluk versenyezni 2024-ben.

A részletekről itt számoltunk be, a fejleményekre pedig így reagált Zak Brown vezérigazgató:

„Ez hihetetlenül nagy csalódás azok után, hogy elkötelezte magát felénk direkt módon és nyilvánosan is. Jelentős befektetést tettünk, ami ezen az elköteleződésen alapult. Rengeteg időt, pénzt, erőforrást öltünk abba, hogy üdvözöljük Alexet a csapatunkban, mert hittünk benne, és IndyCar-győzelmekre számítottunk vele. Biztosítottak minket Alex elköteleződéséről az Arrow McLaren felé, és ez egy szerződésben fejeződött ki” – írta Brown.

f1-mclaren-zakbrown

fotó: dppi

Leclerc az új barátnőjével nyaral Szardínián

Mivel érdemi hírből kevesebb jut a nyári szünetre, hozzunk elő egy bulvársztorit: Charles Leclerc új barátnőjével nyaral az utóbbi hetekben. A fotók alapján a 21 esztendős Alexandra Saint Mleux a Leclerc családdal, a Ferrari-pilóta párjaként pihen, és többször is fotózták őket együtt előbb Monacóban, majd az elmúlt időszakban Szardínián. Egyes bulvárpletykák szerint Alexandra korábban baráti viszonyt ápolt Leclerc előző párjával, Charlotte Sine-vel.

gossip

leclerc1

leclerc

449 millió dollárt termelt az idei F1-es Miami Nagydíj

Gigantikus számot közöltek az F1-es Miami Nagydíj szervezői: az esemény 449 millió dollárral járult hozzá a helyi gazdasághoz. A hétvége három napja alatt 195 millió dolláros jegybevételt produkált a floridai rendezvény, és a különböző eladásokkal, bevételekkel együtt Miami szélesebb környezetét vizsgálva 449 millió dolláros bevételt hozott a térségnek az F1.

Ez a szám jól mutatja, hogy miért érdemes manapság versenyt rendezni a hatalmas költségek ellenére, és miért állnak sorban a helyszínek azért, hogy bekerülhessenek a versenynaptárba.

ATP_F1_2884_20230504_MIAMI_Pedicelli_resize

Indy500 és Le Mans-i 24 órás: ezeken is indulna a Williams F1-es pilótája

Logan Sargeant a Paddock Magazine-nak és Horváth Dánielnek adott interjújában említette meg azt, hogy más versenyek, szériák is mozgatják az F1-en kívül, bár jelenleg természetesen első sorban a száguldó cirkusz körül forognak a gondolatai, hiszen első évét tapossa ebben a közegben. Azt azonban megemlítette, hogy a későbbiekre két legendás verseny is szerepel a tervei között:

„Szeretnék versenyezni az Indy500-on és a Le Mans-i 24 óráson. Ezek a futamok nagy presztízzsel bírnak, és szerepelnek a listámon. Biztos vagyok benne, hogy egy nap rajthoz fogok állni ezeken” – nyilatkozta Sargeant.

A Williams F1-es újonca arról is beszélt, hogy szabadidejében leginkább golfozni szeret manapság: jó 4-5 órára elszakadni a telefonjától, és csak jól érezni magát a barátaival, ez kapcsolja ki. Ezen felül a mezőny egyetlen amerikai pilótája minden időt megragad arra is, hogy hazalátogasson Floridába, azzal kapcsolatban viszont nem érez nyomást, hogy ő képviseli az országát az F1-ben.

f1-williams-sargeant

fotó: Williams Racing

Videó: így szól a Lamborghini új hypercarja Imolában

A 2024-es WEC-szezonban már Danyiil Kvjattal és Romain Grosjeannal a csúcskategóriában támad a Lamborghini, a gyártó pedig már teszteli is az új LMDh-autóját. Egy videói az imolai próbaútról:

A Le Mans-győztes autó előtt tiszteleghet F1-es festésével a Ferrari az Olasz Nagydíjon

Az olasz Formu1a.uno újságírója, Giuliano Duchessa írt arról, hogy információi szerint a Ferrari F1-es csapata különleges festéssel készül az Olasz Nagydíjra: az idei Le Mans-i 24 órást megnyerő WEC-autó előtt tiszteleghez a monzai dizájn.

Nagy csodákra azért nem kell számítani, a WEC-autó festésében igazából a sárga szín jelent meg kicsit hangsúlyosabban, valószínűleg ez nyilvánul majd meg az SF-23-ason is.

lemans-ferrari-giovinazzi2

lemans-ferrari-giovinazzi

lemans-ferrari-drivers

fotó: dppi

Videó: így driftelt Max Verstappen

Hamar megtanította a driftelés művészetére az F1-es világbajnok Max Verstappent Mad Mike: ez kiderül a Red Bull összefoglaló videójából.

Russell elmondta, min kellene változtatni az F1-es sprinthétvégéken

A 2023-as idényre változott a sprintfutamos nagydíjak lebonyolítása: immár külön kvalifikációt kapott a szombati rövid verseny, amely már nem határozza meg a vasárnapi futam rajtsorrendjét – azaz kvázi a szombat egy teljesen különálló sprintnap lett a hétvégéken belül. Ezzel az F1 megszabadult az előző két évben az időmérő után, a sprint előtt rendezett második szabadedzéstől is, amely teljesen feleslegesnek bizonyult, hiszen a kvalifikáció kezdetével már életbe lépnek a parc fermé-szabályok, azaz nem lehetett hozzányúlni a beállításokhoz. Ez egyébként most is így van, hogy az egyetlen szabadedzés után már nem módosíthatnak az autón a csapatok – márpedig George Russell szerint ez így nincs jól:

„Komoly kihívást jelenthet. Továbbra sem szeretem azt, hogy nem változtathatunk az autók beállításain az első szabadedzés után” – idézi a brit szavait a Motorsport.com portál. „Úgy gondolom, ez egyfajta ismeretlent vihet a sportba, ami izgalmas lehet. De ez olyan, mintha egy teniszező csak egy órával a wimbledoni döntő előtt kapná meg az ütőjét és azt mondanánk neki: ’ez van, birkózz meg vele’. És mindenféle gyakorlás vagy edzés nélkül előtte. Nem igazán így működik a többi sport. Értem, hogy miért csináljuk így. Ugyanakkor jó lenne, ha végre lehetne hajtani bizonyos változtatásokat a hétvége egy pontján.”

Nem véletlen, hogy épp Russell dobta be a témát, hiszen a nyári szünetet megelőző Belga Nagydíjon például sokat számíthatott, hogy a két Mercedes-pilóta eltérő szárnykonfigurációt választott: a fiatalabb brit nagyobb leszorítóerős csomaggal ment, amit hibának ítéltek meg utólag, s elképzelhető, hogy ezt kiküszöbölhették volna, ha van lehetőségük módosítani a hétvége során.

f1-russell-mercedes

„Őrület, kibe futhat bele az ember a nyaralásán!”

George Russell posztolta a fenti szöveget az Instagramon: a fotó tanúsága szerint épp egyszerre gondolták úgy Daniel Ricciardóval (és a párjaikkal), hogy kilátogatnak Martin Garrix fellépésére – illetve a Mercedes-versenyzőt valószínűleg hívta is, legalábbis a bejegyzés szövege erről árulkodik.

 

Érdekesség, hogy a nyári szünet első napjaiban pedig két másik F1-es pilóta, Max Verstappen és Lando Norris fotózkodott együtt a világhírű holland DJ-vel:

Elárverezik Raikkönen egyik utolsó F1-es McLarenjét

Aukcióra bocsátják a 2006-os McLaren MP4/21-est, konkrétan a 02-es sorszámú karosszériát, amellyel Kimi Raikkönen versenyzett abban a szezonban a bahreini évadnyitótól a júliusi Francia Nagydíjig. Ez volt a McLaren első króm festésű autója, s az első, amelyet a Mercedes V8-as erőforrása hajtott meg. Eredményességben ugyan nem legendás a gép, hiszen abban az idényben nem győzött a wokingi alakulat, viszont így is fűződik hozzá egy ikonikus pillanat, amikor Raikkönen a monacói kiesése után már a futam közben egy jachton lazított. Az autó értékét nagyjából 2,5-3,5 millió dollár köré becslik.

f1-raikkonen-mclaren-2006

fotó: DPPI

Együtt Indianapolisban az IndyCar és a NASCAR: a hétvége menetrendje

Közös versenyhétvégét rendez Indianapolisban az IndyCar és a NASCAR, ennek (is) köszönhetően előbbi futamára – amely idén már a második lesz az épített pályán – már szombaton sor kerül majd. Mutatjuk a programot a legfontosabb eseményekkel és a tv-közvetítésekkel együtt:

Péntek (augusztus 11.)  
15:00-16:30 IndyCar, 1. szabadedzés  
18:30-20:00 IndyCar, Időmérő (tv: Aréna4, élő)
22:00-22:30 IndyCar, Utolsó edzés  
     
Szombat (augusztus 12.)  
03:00 NASCAR Truck Series, Futam (tv: Aréna4, élő)
20:15 IndyCar, Futam (tv: Match4, élő)
23:30 NASCAR Xfinity Series, Futam (tv: Match4, élő)
     
Vasárnap (augusztus 13.)  
20:30 NASCAR Cup Series, Futam (tv: Aréna4, élő)

indycar-indianapolis

Golf, Harvard: ezt csinálja De Vries az F1-es elküldése óta

Nyck de Vriest mindössze tíz verseny után menesztette az AlphaTauritól a Red Bull, a helyére pedig a visszatérő Daniel Ricciardót ültették be. A holland egy rövid közleményt leszámítva nemigen nyilatkozott eddig az elküldése óta, viszont a napokban részt vett a Gran Turismo film holland premierjén, ahol a RacingNews365.com portállal beszélgetve elmondta, hogy nehezen élte-e meg a kirúgását: „Igazából nem. Rengeteg támogatást kaptam, és valójában elég természetesen mentek a dolgok. Sokat golfozom azóta” – jegyezte meg De Vries.

Egyelőre azt nem tudni, mit hoz De Vries számára a jövő, de a Formula-E-ben és az endurance szakágban elért sikerei alapján alighanem lesz kérője – ahogy a menedzsere szerint vannak is érdeklődők több szériából. Mindenesetre a holland pilóta a közeljövőben más területen is ki fogja magát próbálni, ahogy azt például Nicholas Latifi esetén is láthatjuk: „Sosem tanultam korábban, valójában még a középiskolát sem fejeztem be. Szeptemberben viszont fogok járni egy kurzusra a Harvardon. Tárgyalás és vezetés a neve, egy kicsit tanulni fogok ezekről. Leginkább azért, mert tetszik, hogy most van egy kis időm és érdekel, hogy más dolgokat is tanuljak.”

f1-devries-alphatauri_3

Nem csak Perez és Ricciardo esélyes a Red Bull F1-es ülésére?

Többször is hangsúlyozta a Red Bull, hogy a haloványabb szombati produkciók ellenére nincs veszélyben Sergio Perez ülése 2024-re, hiszen szerződéssel rendelkezik a következő szezonra. Amely azonban lejár a jövő év végén, így 2025-öt illetően nyitott a kérdés, hogy ki lesz Max Verstappen kollégája. Sokak szerint Daniel Ricciardót is azért ültette be a lehető leghamarabb az AlphaTauriba Nyck de Vries helyére a Red Bull, hogy felmérjék, hogy az ausztrál esélyes lehet-e Perez utódjaként. Most azonban Christian Horner elárulta, hogy nem csak az említett két pilóta közül kerülhet ki a befutó:

„Nagyszerű a helyzet, amiben vagyunk, hiszen óriási az érdeklődés. És nem csak ezekről a versenyzőkről van szó, hanem a mi látókörünkön kívüli pilótákról is 2025-re vonatkozóan” – nyilatkozta a csapatfőnök a Sky Sports F1-nek. Tény, hogy az elmúlt hetekben többek között Lando Norrist és Oscar Piastrit is szóba hozták a Red Bull-lal, emellett ott vannak a saját neveltjeik is, kezdve Yuki Tsunodával és az F1-es debütálásra váró Liam Lawsonnal.

Horner ugyanakkor azt is elmondta, hogy Perez óriási népszerűségnek örvend a csapatnál, köszönhetően nem kis részben annak, hogy 2021-ben is segítette Verstappen a Lewis Hamilton elleni kőkemény vb-küzdelemben, ráadásul mint arra rámutatott, még mindig második a tabellán és a hollandon kívül csak ő nyert futamot 2023-ban – úgyhogy a fő céljuk, hogy segítsenek a mexikóinak megtalálni a szombati formáját.

f1-perez-ricciardo-redbull

Halálos baleset a Nordschleifén, ketten is életüket vesztették

Egy gyári tesztpilóta és utasa halt meg szerdán a Nordschleifén: egy Porschével történt a baleset, amelyben más autó nem vett részt.  Az áldozatok a Goodyear gumigyártó alkalmazottai voltak, akik egy tesztprogramon vettek részt. A vállalat hivatalosan is részvétét fejezte ki a munkatársaik elvesztése miatt, hozzátéve, hogy mindenben támogatják a hatóságot az eset kivizsgálásában. Az egyik áldozat a 39 éves Christian Franck, a luxemburgi RTL információi szerint évek óta dolgozott hivatásos tesztelőként, a másik áldozat pedig a cég egyik német gumiszerelője volt.

A Nürburgring szerda esti nyílt napját törölték. A pályát egyébként az úgynevezett „touristenfahrten” időszakokban bárki használhatja nagyjából 20 euróért körönként. A rendőrség szerint tavaly 77 baleset történt a nyílt napokon, amelyben egy ember meghalt.

1500x500

Sorba tudják-e rendezni magukat az F1-es pilóták életkor szerint?

A nyári szünetet kitöltendő friss Grill the Grid-epizódokkal jelentkezik a Formula-1: ezúttal a mezőnynek azt a feladatot adták, hogy életkor szerint állítsák magukat sorrendbe. Néhányakon már az is kifogott, hogy felülre kellett tenni a táblán a legfiatalabb versenyzőt, viszont abban legalább senki sem tévedett, hogy ki a mezőny rangidőse… A videó IDE vagy a képre kattintva indul:

grill-the-grid-eletkor-video

Vettel reagált a Formula-E-pletykákra

Mi is írtunk nemrég arról a közösségi médiában terjedő híresztelésről, miszerint a Formula-1-ből tavaly visszavonult Sebastian Vettel az elektromos formulaautós világbajnokságon térhet vissza a volán mögé. A pletyka azon alapult, hogy az ABT csapata megvált Robert Frijnstől (akit azóta már leigazolt az Envision, a csapatfőnök Thomas Biermayer pedig két dolgot árult el a megcélzott utóddal kapcsolatban: Svájcban él, és sokat tesz a fenntarthatóságért, a környezetvédelemért.

A leírás illik Vettelre – a négyszeres világbajnok német azonban a Motorsport.com spanyol kiadásának határozottan cáfolta a pletykákat: „Nem állok tárgyalásban arról, hogy az ABT Cuprával vagy bármely más csapattal a Formula-E-ben versenyezzek. Szavakat adtak a számba, és szeretném tisztázni, hogy jelenleg nem tervezek visszatérni az autósportba” – fogalmazott Vettel.

f1-vettel-2022

Formula.hu