Elemzés: Verstappen két megsemmisítő versenyetapja az F1-es Belga Nagydíjon

Újabb elképesztően domináns teljesítményt nyújtott hétvégén Max Verstappen, a harmadik világbajnoki címre felé száguldó holland F1-es pilóta a komplett mezőnyt leiskolázta a Belga Nagydíjon, beleértve, sőt kiemelve csapattársát, Sergio Perezt.

A Red Bull jóval gyorsabb volt a többieknél ezen a hétvégén is, a sprintkvalifikációt leszámítva nem volt egy súlycsoportban az autó másokkal, ez jól látszott a szombati versenytempón, és a pénteki időmérőn is, amikor Vertappen bő nyolc tizedmásodpercet adott a második helyezett Charles Leclerc-nek, illetve Pereznek is.

A versenyen aztán Perez nagyon hamar megelőzte a monacói Ferrarist, gyakorlatilag kikerülte az egyenesben, míg Verstappen a vártnál komótosabban tört előre a rajtbüntetés miatti hatodik helyéről – előzött, de közben próbált a gumikra is vigyázni, érezhetően figyelt a lágy keverékű Pirellikre.

f1-verstappen-redbull-spa

Az első nyolc körben ha nem is sokat, de kapott Pereztől, csak két olyan forduló volt ez idő alatt, amikor minimálisan ő volt a gyorsabb, így nőtt a hátránya. A mexikói azonban nem tudott meglógni, és a kilencedik körtől, az akkor már tiszta pályán haladva Verstappen elkezdett közeledni: két kör alatt lefaragott hét tizedmásodpercet, majd a kerékcserék környékén megnyerte a versenyt.

Előbb a bokszba vezető körön adott fél másodpercet, majd a kivezető köre 2,4 másodperccel (!) volt jobb a hideg közepes gumikon. A 16. körben adott még 7,5 tizedet, majd utolérte Perezt és a 17. fordulóban meg is előzte – abban a körben kereken két másodperccel volt gyorsabb csapattársánál. Ez a lendület pedig folytatódott: a következő két körben további 2,25 másodpercet adott a mexikóinak, majd innentől nem volt kérdés – a 29. körig, vagyis Perez második kiállásáig kilenc másodpercre nőtt a különbség a Red Bullok között. Ez azt jelenti, hogy 14 kör alatt egy 11,5 másodperces „fordulatot” hozott kettejük csatája, a középső etapban bő nyolc tizedmásodperccel volt gyorsabb körönként, átlagosan Verstappen az előzéssel együtt.

De ezzel még nem volt vége, ugyan úgy tűnt, hogy ezzel a kilenc másodperccel Verstappen kényelmesen ellovagolhat a naplementébe, de azt már többször láthattuk tőle, hogy szereti a lehető legszebbre csiszolni a futamait – most is így tett, a csapata rádióüzenetei ellenére szolid tempóban folytatta.

Ez az utolsó etap pedig egy igazi „statement game” volt tőle Perez és az egész F1-es mezőny számára nyaralást indító ajándékként.

A bokszba be és kivezető körökön megint nyert összesen majdnem két másodpercet, majd beindult a henger: az utolsó, 13 körös lágygumis etap során szűk 13 másodpercet osztott ki Pereznek, vagyis átlagosan egy egész másodpercet körönként. Az utolsó hét kör mindegyikében legalább bő kilenc tizeddel volt gyorsabb nála, ami egyrészt a brutális tempóját jelzi, másrészt az, hogy igenis számított neki, hogy mi lesz a vége – úgy nyert egy bokszkiállásnyi előnnyel saját csapattársa előtt, hogy utóbbi már az első körben az élen állt, míg Verstappen csak a hatodik helyről rajtolt, és az első etapot még hátrányban töltötte.

Ebben az utolsó etapban egyébként Perez tempója az utolsó pár, már üzemanyagspórolással töltött autózás előtt nagyjából Charles Leclerc-ével egyezett meg, a monacói több körben is gyorsabb tudott lenni a mexikóinál – igaz, a Red Bull-pilóta már nem sietett, míg a Ferrari igyekezett menekülni Lewis Hamilton elől. A brit egyébként konkrétan egy hajszállal gyorsabb is volt Pereznél ebben az etapban egészen annak korai végéig, amikor belassult, és végül kapott egy új szett gumit, hogy megfuthassa a leggyorsabb kört.

f1-hamilton-mercedes

Ha már Hamilton: a 15. körben, az első kiállások után nagyjából nyolc másodperc volt a hátránya Perezhez képest, és a közepes keverékű gumikon ő közelebb tudott lenni a második számú Red Bullhoz, mint utóbbi Verstappenhez. A következő 12 kör alatt összesen 2,6 másodpercet nőtt csak közöttük a távolság Hamilton második kiállásáig, ami alig több, mint két tizedmásodperc körönként – voltak ebben nagyobb hullámzások is, de összességében nagyon hasonló tempóra voltak képesek. 

De ne feledkezzünk meg Leclerc-ről sem, aki Perezzel együtt hajtotta végre az első kerékcseréjét, a kivezető köre három tizedmásodperccel jobb volt a Red Bullnál, és itt 5,5 másodperc volt köztük a különbség. Amikor Leclerc (Pereznél egy körrel korábban) a bokszba hajtott, akkor 6,3 másodperc volt a hátránya a mexikóihoz képest – tehát igazából szinte ugyanazt a tempót hozta, mint ellenfele. Úgy, hogy a Ferrari versenytempója általában negatívum, Pereznél pedig leginkább a versenytempóba kapaszkodik a csapat…

Érdekesség, hogy ha a körök telemetria adatait elemezzük, azt látjuk, hogy Perez leginkább a pálya két hosszú egyenesében volt gyorsabb Verstappennél, valószínűleg kicsit más beállításokat is használtak egymáshoz képest. Verstappen viszont az összes (de tényleg, szinte az összes) féktávon később lépett a pedálra, a kigyorsításai pedig tisztábbak voltak: amikor kinyújtotta a jobb lábát, akkor már nem volt benne bizonytalankodás, míg Perez sok kigyorsításon kereste a tapadást azzal, hogy bele-beleemelt a gázba pár százalékot.

A középső szektorban és az Eau Rouge-ban is jobban átment Verstappen, Pereznél pedig sokkal több volt a bizonytalankodás: későbbi gázadás, a középgyors kanyarokban sokkal inkább visszaengedett gázpedál.

Összegezve: amíg Verstappennél nagyon kevés a kérdés egy versenykörön is, addig Perez sokkal többször keres tapadást, különösen a nehezebb, kérdésesebb kanyarokban emelget bele, vagy fékez nagyobbat, így jönnek össze a tizedmásodpercek a világbajnokhoz képest.

f1-redbull-verstappen-perez

Formula.hu