
A gyújtógyertya idővel elveszíti hatékonyságát, de nem veszíti el teljesen funkcióját. A vezető talán nem is veszi észre a nyilvánvaló problémákat, de a motorvezérlő egység több üzemanyagot juttat a motorba, hogy kompenzálja a teljesítményhiányt. Ennek eredményeként a benzin nem ég el teljesen, és az energia egy része egyszerűen elveszik.
Az öndiagnosztikai rendszerek nem mindig segítenek. Csak a rövid időn belül jelentkező jelentős számú kihagyásra reagálnak. Ez azt jelenti, hogy a kisebb meghibásodások hónapokig felhalmozódhatnak, és észrevétlenül növelhetik a tulajdonos költségeit.
Nő az üzemanyag-számla
Egyszerű számítás: ha a gyújtógyertyák már 50 ezer kilométert futottak, és az elmúlt 20 ezer kilométeren a fogyasztás 5%-kal nőtt, akkor átlagos 10 liter/100 km-es fogyasztás és 60 rubel/liter áron a vezető körülbelül 6 ezer rubelt fizet túl. Ez pedig már egy új gyújtógyertya-készlet ára.
Mi romlik el elsőként
Elsőként a gyújtógyertya szigetelője romlik el. Idővel elkezd átjutni a tömegre, és a szikra instabillá válik. A vezető ezt ritka motorzavarok formájában érezheti, amelyek idővel egyre gyakrabban jelentkeznek.
Hogyan lehet meghatározni a cserélés idejét
A gyújtógyertyák élettartamát a motorokat gyártó mérnökök határozzák meg, nem pedig az alkatrészek gyártói. A hagyományos gyújtógyertyák esetében ez 40-50 ezer kilométer, az irídium gyújtógyertyák esetében 120-150 ezer kilométer. De ezek a mutatók csak minőségi üzemanyag esetén érvényesek. Oroszországi körülmények között a gyújtógyertyák gyakran már 20 ezer kilométer után elveszítik hatékonyságukat, és akkor az üzemanyag-fogyasztás 4-6%-kal nő.
A gyújtógyertyák figyelmen kívül hagyása azt jelenti, hogy túl sokat fizetünk a benzinért és terheljük a motort. Sokkal előnyösebb a gyári ajánlásokat követni, időben cserélni a gyújtógyertyákat és ellenőrizni őket az első „gyújtáskihagyás” jeleinek megjelenésekor. Ez kis kiadás, amely komoly összegeket takarít meg a jövőbeni üzemanyag- és javítási költségekben – írja a Pravda.