A Z generációs fiatalok közül szinte már mindenki használ mesterséges intelligenciát (MI), azonban a többségük nem ismeri fel, ha az adott modell hallucinál, vagyis hibás válaszokat ad – derül ki az EY, a Microsoft és a TeachAI 16 országban több mint ötezer Z generációs körében végzett felméréséből. A publikálás nem is lehetne időszerűbb, hiszen épp arról szólnak a hírek, hogy immár a kínai MI is elindult világhódító útjára.
A nemzetközi felmérés megállapítja, hogy a fiatalok szinte kivétel nélkül használnak mesterséges intelligenciát, és ez alól nem kivételek a magyar diákok sem. Az 1995 és 2009 között született korosztály, vagyis a Z generáció kétharmada pontosan ismeri, hogy melyik appok futnak ilyen megoldások alapján, ugyanakkor a technológiát hatékonyan működtető parancssorok (promptok) megírásában már kevésbé tudatosak. Sokan közülük nem tudják kiszűrni az MI által adott hiányos vagy hibás válaszokat. Többségük azzal sincsen tisztában, hogy a mesterséges intelligencia képes kitalálni tényszerűnek tűnő, de valójában hamis megállapításokat is.
Az iskolák nem elég nyitottak
A tanulmány arra is rávilágít, hogy a Z generáció meghatározó része szerint a cégek támogatnák a mesterséges intelligencia használatát a feladatok elvégzésében, miközben az oktatásban tízből négy válaszadó szerint nem néznék ugyanezt jó szemmel.
„Egészen kritikus helyzetre hívja fel a figyelmet a felmérés, amelyre a vállalatoknak és az oktatási rendszernek egyaránt reagálniuk kell. Mint minden új technológiánál, az MI esetében is elemi érdeke a társadalomnak a felelős használat. Ennek egyik oldala a megoldás folyamatos fejlesztése és tökéletesítése, valamint a megfelelő szabályozások bevezetése. A másik, legalább ilyen fontos faktor az edukáció” – foglalta össze Tilesch György, az EY AI Confidence vezető MI-szakértője.
Erik Slooten, az EY AI Confidence partnere szerint a vállalatvezetők hiába építik be a folyamataikba a mesterséges intelligenciát, ha azt a munkatársaik nem tudják jól használni. Emiatt is fontos olyan partnerrel együttműködni, aki átlátja az MI szerteágazó hatásait, és a stratégiaalkotástól az implementáción át egészen a működtetésig képes támogatni a bevezetését.
Ezekre a skillekre lesz szükség a jövőben
A szakember szerint bizakodásra ad okot az, hogy a válaszadók többsége átlátja, hogy milyen készségekre lenne szükség az MI megfelelő felhasználásához:
- a kreativitást és a kíváncsiságot tartják a legfontosabbnak (52 százalék),
- ezt követi a kritikus gondolkodás (47 százalék)
- és a programozás (46 százalék).
A résztvevők szerint a mesterséges intelligencia legnagyobb előnye az ismétlődő feladatok elvégzésével járó időmegtakarítás, a nagy mennyiségű adat elemzése és az emberi hibák csökkentése. A legnagyobb kockázatnak pedig a munkanélküliség növekedését, a tanulás és a kreativitás visszaesését, valamint a hamis információk elterjedését tartják.