
MH/MTI
2025. október 15. szerda. 16:08
Frissítve: 2025. október 15. 16:13
A kutatás szerint a lakosság 27 százaléka közlekedési célból is rendszeresen biciklizik, és minden ötödik magyar szinte naponta ül nyeregbe. A kerékpárosok átlagosan 11,5 kilométert tekernek naponta, Budapesten pedig 13,6 kilométer az átlagos napi táv. A legtöbben 2-10 kilométeres utakra használják a biciklit, így sok esetben a kerékpár gyorsabb közlekedési eszköz, mint az autó. A kerékpározás minden korosztályban elterjedt: a 18-29 évesek 65 százaléka, az 50-59 évesek 63 százaléka, a 60 év felettiek 61 százaléka szokott bringázni.
Sztereotípia, hogy csak a fiatalok kerékpároznak, hiszen az idősebb korosztályokban is magas a bringázók aránya. A ritkábban kerékpározók többsége – a teljes népesség 16 százaléka – szívesen biciklizne gyakrabban, ha biztonságosabbak lennének a körülmények. A nők 69 százaléka nyilatkozta, hogy kedvezőbb közlekedési feltételek mellett gyakrabban választaná a kerékpárt. A válaszadók többsége a rossz közlekedési kultúrát és a balesetektől, illetve lopásoktól való félelmet említette a legfőbb visszatartó tényezőként.
A munkába járás kerékpárral ott működik jól, ahol az önkormányzatok biztosítják a megfelelő infrastruktúrát, és a munkahelyek is támogatják a bringás közlekedést, például biztonságos tárolókkal. A felmérés szerint a dolgozók 18 százaléka rendszeresen, 9 százalékuk naponta jár biciklivel munkába. Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke a sajtótájékoztatón elmondta: „Annyira közel vagyunk Hollandiához, hogy kár lenne veszni hagyni ezt a lehetőséget. Az, hogy a magyar lakosság 60 százaléka valamilyen gyakorisággal kerékpározik, óriási potenciált jelent. Az emberek részéről már megvan a tömegigény a kerékpározásra – most a döntéshozókon a sor, hogy megteremtsék a feltételeket és a fejlesztéseket.”
A kutatásból az is kiderült, hogy a kerékpározás fejlesztésére erős társadalmi támogatás van: a válaszadók 46 százaléka támogatná a forgalomcsökkentő intézkedéseket, és a kerékpározók fele szerint az államnak, illetve az önkormányzatoknak több forrást kellene biztosítani a fejlesztésekre.
Továbbra is tévhit, hogy a kerékpározók nem ismerik a KRESZ-t, hiszen a bringások 77 százalékának van jogosítványa, és 70 százalékuknak saját autója is. Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős államtitkár a bemutatón kiemelte: „Ahol megépül a biztonságos kerékpáros infrastruktúra, ott rövid időn belül megjelennek a bringások is. A nemzetközi adatok is azt mutatják, hogy azokban a városokban, ahol többen kerékpároznak, kevesebb a súlyos közlekedési baleset.”
Írja a Magyar HÍrlap