
A coloradói Boulderből származó amerikai Radia startup azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megépíti a világ legnagyobb repülőgépét. Eredetileg hatalmas szélturbinalapátok szállítására tervezték, a Business Insider szerint a vállalat most az amerikai katonai logisztikához kívánja igazítani termékét. Az úgynevezett „Windrunner” forradalmi megoldás a légi árufuvarozás számára, és „ultranagy légi teherszállító repülőgépként” írják le.
A Windrunner lenne a világ legnagyobb repülőgépe
80 méteres szárnyfesztávolságával és 108 méteres hosszával a Windrunner a világ legnagyobb repülőgépévé válna, nagyobb, mint a hatmotoros Antonov An-225 Mriya, amelyet egykor a világ legnagyobb repülőgépének tartottak. Az egyetlen légi közlekedésre alkalmas Antonov An-225 megsemmisült az ukrajnai orosz invázió során 27. február 2022-én. A Radia gyártó szerint a Windrunnernek képesnek kell lennie akár 105 méter hosszú, 10 méter széles és csaknem 9 méter magas rakomány szállítására.
A Business Insider szerint a repülőgépnek képesnek kell lennie akár négy F-16-os vagy F-35-ös vadászrepülőgép szállítására. Ezenkívül akár hat CH-47 Chinook helikoptert is el kell tudni tudni szállítani a rotorok szétszerelése nélkül, ami szintén újítás lenne.
A működés 2030-ra indul
A tanúsítási folyamat megkönnyítése érdekében a Radia a Windrunnert már meglévő repülőgép-alkatrészek felhasználásával kívánja megépíteni, és 2030-ra tervezi megkezdeni működését.
A Business Insider szerint a vállalat kutatási együttműködést jelentett be az Egyesült Államok Közlekedési Parancsnokságával, ami azt sugallja, hogy a Védelmi Minisztérium alaposan tanulmányozza a repülőgépet, hogy felmérje annak katonai felhasználási lehetőségeit.