A kis vállalkozások kezdik felismerni az AEO-t, kiegészítik vele a SEO-t

Így volt ez a SEO-val is, amikor a nagyok már a mobilbarát oldalakra optimalizáltak, a kicsiknél még sokszor asztali nézetben kellett görgetni. De mostanában valami érdekes történik. Mintha a kisebbek kezdenének hamarabb ráérezni egy új dologra – az AEO-ra (Mi az az AEO?). És nem leváltják vele a SEO-t, hanem szépen lassan mellé teszik.

Az első lépések – amikor valaki csak próbálkozik

Van egy pékség a környékemen. Nem nagy, családi vállalkozás, ahogy kell. A tulaj fia viszont lelkes informatikus, és elkezdett foglalkozni az oldaluk keresőoptimalizálásával. Kulcsszavak, gyors betöltés, néhány blogbejegyzés arról, hogyan készül a kovászos kenyér. Nem nagy szám, de működött, a helyiek hamar rátaláltak.

Aztán nemrég észrevettem, hogy az oldalukon megjelent egy „Gyakori kérdések” rész. Egyszerű kérdés-válasz formátum, „Mikor sütik a bagettet?”, „Lehet-e laktózmentes terméket rendelni?” Elsőre apróságnak tűnik, de pont ez az, ami miatt az oldal kezd felbukkanni az AI által generált keresési válaszokban. Ez az AEO, vagyis a válaszoptimalizálás. És valahol zseniális, mert nem kerül nekik vagyonba. Csak egy másik szemlélet.

Miért fontos ez a kis cégeknek?

Egy kis vállalkozás nem versenyezhet linkek számában vagy reklámbüdzsében egy országos lánccal. De a válaszoptimalizálás egyfajta esélyegyenlőséget hoz. Ha egy jól megírt válasszal bekerülnek a generált blokkokba, hirtelen sokkal nagyobb láthatóságot kapnak, mint amit a klasszikus SEO-n felül jelentkezik.

Egyébként ez kicsit emlékeztet a régi idők featured snippetjeire. Amikor először láttam, hogy egy kis blog ott virít a nulladik pozícióban, egy pillanatra elhittem, hogy van igazság. Az AEO most hasonló – csak még komolyabb.

És a linképítés?

Nem lehet kikerülni. Bár az AEO a tartalomra fókuszál, a linkek továbbra is a bizalom alapjai. Gondolj bele, ha az AI válaszokat ad, onnan szedi az anyagot, ahonnan a Google is régóta – hiteles, hivatkozott forrásokból, ezért a minőségi, prémium linképítés még mindig kell. Egy pékség, egy fodrászat vagy egy kis étterem persze nem fog országos híroldalról linket szerezni. De egy kisebb linkmarketing csomag, a helyi portálok, a városi újság, egy blogger vagy akár a Facebook közösségi posztjai mind számítanak.

Volt egy ügyfelem, aki egy kis kézműves bolt tulajdonosa. Nem akart linkeket vásárolni, mondván drága. Ehelyett elkezdett együttműködni helyi szervezetekkel. Egy falunapon interjút adtak vele, a cikkben pedig ott volt a link. Egy helyi gasztroblogger szintén írt róluk. Ezek a látszólag kicsi lépések pont azt a fajta bizalmat építették, amitől az AEO feléjük fordult.

Az AEO és a SEO összehangolása

Sokszor látom, hogy a kisvállalkozók vagy csak SEO-ra figyelnek, vagy csak közösségi médiára. A válaszmotor-optimalizálás viszont kicsit hidat képez. Nem váltja ki a SEO-t, mert nélküle nincs alap. De új értelmet ad neki. A keresőoptimalizálás keretein belül megtalálhatóvá teszed magad, AEO-val pedig idézhetővé. Ha linképítéssel növeled a bizalmat, az AI nagyobb eséllyel válogat a te soraidból.

Ez olyan, mint amikor zenekarban játszol. Egy hangszer önmagában szép, de nem elég. A keresőoptimalizálás a ritmus, a linképítés az akkord, az AEO a dallam. Együtt adják ki a teljes zenét.

Emlékszem, amikor először láttam, hogy a Google SGE (Search Generative Experience) konkrét választ adott a kérdésemre. Nem kattintottam sehova. El is gondolkodtam, hogy mi értelme így a SEO-nak? De aztán láttam, hogy ott, a válasz alatt, ott van pár forrás. És eszembe jutott, a jövőben nem az lesz a kérdés, hogy hányadik helyen vagy, hanem hogy benne vagy-e ezek között a források között. Ez a felismerés változtatja meg most a kisvállalkozások gondolkodását.

Nem kell tökéletesnek lenni

A kis cégek előnye pont az, hogy rugalmasak. Nem kell hónapokig egyeztetni egy új tartalomról. Feltesznek egy rövid választ, és kész. Nem tökéletes? Nem baj. Sokkal emberibb. És az AI, akármennyire is gép, pont ezt az emberi, közvetlen hangot kezdi értékelni.

Ezért gondolom azt, hogy az AEO nem csak a nagyok terepe lesz. Sőt. Lehet, hogy a kisvállalkozások jobban fognak profitálni belőle, mert gyorsabban reagálnak, és közelebb vannak a közönségükhöz.

Mit hoz a jövő?

Nem vagyok jós, de valahogy úgy érzem, a következő években a SEO, a linképítés és az AEO nem különálló eszközök lesznek, hanem egy stratégia részei. Egy kis bolt, aki felismeri ezt most, lépéselőnybe kerül. Nem azért, mert több pénze van, hanem mert előbb kezd el gondolkodni azon, hogy nem csak látszódnia kell, hanem válaszként is meg kell jelennie.

És talán ez az egésznek a lényege, hogy a kisvállalkozások is felfedezik, van helyük a digitális térben. Nem kell hozzá óriási büdzsé, néha elég egy jó válasz. Meg persze pár jó link, amit mások is szívesen osztanak.