
Megkezdődhetett a dominók dőlése a generatív mesterséges intelligenciás szolgáltatások piacán. Kénytelenek ugyanis belátni a cégvezetők, hogy az MI-alapú dolgozók mégsem képesek olcsón kiváltani az emberi munkaerejük jókora részét. A legújabb beismerés ráadásul a svéd Klarna vezérigazgatójától érkezett, a vállalat gyorsan igényelhető áruhitelekben és fizetési szolgáltatásban utazik.
A Klarna eddig Sam Altman és az OpenAI kedvenc kísérleti nyula volt, a munkafolyamatainak jellege miatt elég jó esély látszott arra, hogy a dolgozók jókora részét tényleg le lehessen cserélni generatív MI-s ügynökökre. Sebastian Siemiatkowski vezérigazgató idén januárban még arról beszélt, hogy hamarosan a hozzá hasonló felsővezetők munkáját is elveheti az MI. A technológia miatt 2024-ben egyetlen új dolgozót sem kellett felvennie Klarnának, miközben fluktuáció miatt 22%-kal csökkent a munkaereje.
Siemiatkowski most kénytelen volt beismerni a Bloombergnek, hogy a Klarna kénytelen lesz az ügyfélszolgálati pozíciókba újból embereket toborozni, bár költséghatékonysági okból otthonról dolgozó, külsős munkavállalókkal képzeli el a sorok feltöltését. A felsővezető bevallotta, hogy az emberek MI-vel való agresszív leváltásában túlságosan nagy faktor volt a költséghatékonysági aspektus, a tapasztalatok alapján az MI-dolgozók nem képesek elég jó munkát végezni. Emiatt nagyot csökkent a Klarna ügyfélszolgálatának színvonala, és ez most már nyilvánvalóan negatív hatással van az üzletre.
Siemiatkowski nincs egyedül az MI használatától való részleges visszatáncolásban, egy friss felmérés szerint az emberi dolgozókat az MI-re agresszíven lecserélni kezdett brit felsővezetők 55%-a már megbánta a döntését. Nemrég a Carnegie Mellon Egyetem is bekerült a hírekbe, a kutatása során egy valódi szoftvercég működését próbálta MI-alapú dolgozókkal szimulálni, katasztrofális végeredménnyel.