38 éve készült el a Hungaroring

Bernie Ecclestone, a Forma–1 akkori irányítója az 1980-as évek közepén döntötte el, hogy a versenysorozatnak terjeszkednie kell a „vasfüggöny” mögé. Az F1-es autós gyorsasági világbajnokságot üzemeltető szervezet (FOA) elnökének terveiben akkor még a Szovjetunió – főképp Moszkva –, Kína, majd Jugoszlávia szerepelt, de végül magyar származású barátja, Rohonyi Tamás tanácsára Budapest felé fordult a figyelme.

Gyors érdeklődés, majd egy magyarországi villámlátogatás után a fővároshoz közeli Mogyoródra esett a választás. A versenypálya rekordidő, nyolc hónap alatt készült el. 1985. szeptember 10-én írták alá a szerződést, október elsején kezdődtek meg a munkálatok, majd 1986. március 24-én a Drapál Emlékversennyel felavatták a Hungaroringet. Az első Forma–1-es futamot 1986. augusztus 10-én rendezték a pályán. A versenyt Nelson Piquet, a Williams-Honda brazil pilótája nyerte meg honfitársa, Ayrton Senna (Lotus-Renault) és a brit Nigel Mansell (Williams-Honda) előtt.

A pályát a Formula 1 Gazdasági Társaság építette, és ennek vezetője gyakorolta az első öt évben a pálya vezetői jogait. Az első ötéves ciklus vége egybeesett a magyarországi rendszerváltozással, amelynek következtében – az anyagi nehézségeket áthidalandó – a versenypályát öt évre Bernie Ecclestone-nak adták bérbe, aki ennek fejében vállalta további öt verseny megrendezését.

Ez a gyakorlat végül egyik fél számára sem vált be. Így 1994-ben megkezdődtek az egyeztetések Bernie Ecclestone és a Hungaroring Sport Zrt. akkori elnöke, Berényi János között. A tárgyalások eredményeként a versenypálya tulajdoni jogait 1995 óta a Hungaroring Sport Zrt. gyakorolja.

A versenysorozat kereskedelmi jogainak tulajdonosával, az amerikai Liberty Media csoporttal tavaly megkötött szerződés 2032-ig érvényes – további öt évre szóló opcióval – a Forma–1-es Magyar Nagydíj megrendezésére.

A Hungaroringet a tavalyi megállapodásoknak megfelelően több ütemben felújítják, az első szakasz már lezárult, megújult a főbejáratnál elhelyezkedő fogadóközpont, átalakult a paddock, illetve szerkezetkész az a két alagút, amely a paddockból a célegyenes alatt vezet a főlelátóhoz. Az idei versenyhétvége után az 1986 óta álló főépületet is lebontják, a helyére – nagyobb garázsokkal ellátott – újat építenek. A célegyenesben lévő fő lelátónak, a Super Gold tribünnek is a 2024-es lesz az utolsó Magyar Nagydíja, mert a futam után ezt is elbontják, és egy új lelátót építenek.

Írja a Magyar HÍrlap